Gesponsord bericht
Afscheidshuis aan den IJssel: “Welkom in ons Afscheidshuis”; de eerste woorden die een familie hoort als zij voor het eerst bij Afscheidshuis aan den IJssel binnenkomen.
‘Als familiebedrijf vinden wij het belangrijk dat er een warme ontvangst plaatsvindt’, vertelt eigenaar Monique Maurik. ‘Ons kantoor is naast de hoofdingang van het Afscheidshuis gesitueerd, zodat we altijd klaarstaan voor een eerste persoonlijk contact’,
‘We merken dat families na het eerste telefonisch contact het zogenaamde regel-gesprek eigenlijk altijd graag bij ons in het Afscheidshuis willen voeren. Zo leren ze ons en onze medewerkers direct kennen en ook krijgen ze dan direct een indruk van het Afscheidshuis en de mogelijkheden die het biedt voor een passend en persoonlijk afscheid’.
Bij het Afscheidshuis van Monuta Monique Maurik merken ze dat de families zich na binnenkomst direct écht welkom en op hun gemak voelen door de warme, intieme sfeer van het huis. Van jong tot oud.
Monique : ‘En dat is heel fijn, want zo kunnen we in een ontspannen sfeer rustig alles met elkaar bespreken om een prachtig afscheid met elkaar vorm te geven. In de (t)huiskamer zitten we dan met alle betrokkenen aan de grote tafel met een lekker bakkie en komt er van alles voorbij. En dan is het gek genoeg vaak ook gewoon gezellig’. ‘Het gaat ook vaak met een lach en een traan’, vertelt Inge, net als Monique uitvaartverzorger bij het Afscheidshuis. “Ieders wens en inbreng komt tijdens zo’n gesprek aan bod. Iedereen wordt betrokken bij de vormgeving en invulling van het afscheid. Dat is voor het rouwproces ook heel belangrijk’, weet Inge.
Mensen maken daarbij kennis met de mogelijkheden van de 24-uurs familiekamer, de verzorgingsruimte met gekoelde bewaring en de huiskamer waar alles aanwezig is om de afscheidsdienst te laten plaatsvinden zoals horeca, catering en beeld en geluid.
Monique vult aan: ‘De verzorgingsruimte is écht een mooi onderdeel van wat we de families kunnen bieden. De familieleden die dat willen kunnen vanuit de huiskamer in de verzorgingsruimte meehelpen met de laatste cosmetische verzorging. We merken dat veel mensen dat zeer op prijs stellen. Het kan een ontzettend belangrijk onderdeel zijn van de rouwverwerking’.
Ook worden er regelmatig afspraken in het Afscheidshuis gemaakt met mensen die van tevoren alles goed willen regelen. Inge merkt op: “In onze spreekkamer kunnen we rustig met de mensen zitten om alles tijdens zo’n voor-regeling goed door te spreken, de wensen vast te leggen en de lopende uitvaartverzekeringen door te nemen. En we dragen dan wel de naam Monuta, maar dat betekent natuurlijk niet dat je bij ons niet terecht kunt als je ergens anders verzekerd bent voor een uitvaart”.
Monique valt bij: “Ongeacht waar je verzekerd bent, wij kunnen de uitvaart altijd voor u regelen. We weten dat verzekeraars u anders vertellen, maar dat is echt onzin. En dat geldt ook voor het fabeltje dat je dan duurder uit zou zijn”.
Vindt dan alles rondom het afscheid plaats in het Afscheidshuis? ‘Zeker niet’, zegt Inge. ’Wij roepen niet voor niets: ‘een uitvaart zoals ú dat wilt’. En dat kan in de praktijk betekenen dat er naast het Afscheidshuis ook een plechtigheid of afscheidsdienst op een locatie naar wens van de familie wordt gehouden. Het hangt natuurlijk ook af van het aantal belangstellenden. Inge licht toe; ‘Wij kunnen wel 60, maar geen 250 man kwijt in het Afscheidshuis. Dat is ook precies de charme van de kleinschaligheid van ons huis.
Wij houden dan bijvoorbeeld de condoleance en een afscheid in intieme kring in het Afscheidshuis en verzorgen de grote dienst op één van de locaties in de regio waar wij mee samenwerken. En dat mag van alles zijn; een lokale kroeg, de lokale begraafplaats of een restaurant met uitzicht op het water, alles kan!’
Monique: ‘Sinds we zijn gestart met Afscheidshuis aan den IJssel merken we dat families met grotere aantallen belangstellenden steeds vaker voor deze combinatie kiezen: eerst een kleiner, intiem afscheid bij ons in het Afscheidshuis en daarna een grote dienst voor belangstellenden op een externe locatie’.
Maar ook nazorg krijgt een belangrijke plek bij Monuta Monique Maurik. Er vindt in het Afscheidshuis altijd nog een gesprek plaats met de familie. ‘Het is fijn om na zo’n intensief traject met elkaar nog eens terug te kijken en gewoon elkaar nog even te zien’ , aldus Monique. ‘We bieden ook diverse mogelijkheden aan op het gebied van grafmonumenten, sierurnen maar ook as-sierraden. Er is tegenwoordig zo ontzettend veel mogelijk op dit gebied. We merken dat veel mensen dit ook een zeer waardevolle en persoonlijke manier vinden om hun dierbare dichtbij te houden’.
Monique en haar team weten als geen ander dat de periode daarna een moeilijke tijd kan zijn voor de nabestaanden. Daarom organiseren ze ook inspiratie-avonden in het Afscheidshuis rondom thema’s als rouw en verlies.
Monique: ‘Ook op dát gebied willen we nog iets voor de mensen betekenen. Zo komt alles samen in Afscheidshuis aan den IJssel’.
Benieuwd geworden naar meer informatie over Afscheidshuis aan den IJssel. Klik hier.
gesponsord