Klachten over een uitvaart, wat doe je daarmee?

Uitvaart Platform •

Klachten over een uitvaart, wat doe je daarmee?

Klachten over een uitvaart, wat doe je daarmee?

Uitvaart Platform
Uitvaart Platform

Klachten over een uitvaart, wat doe je daarmee? Je hebt net een uitvaart gehad, waar je eigenlijk niet tevreden over bent. Een heel vervelende situatie, want afscheid nemen van een dierbare kun je maar één keer op die manier doen. Een uitvaart waar niet aan de verwachtingen is voldaan, kan zorgen voor veel verdriet en frustratie bij de nabestaanden. Wat kun je nou eigenlijk doen als jij niet tevreden bent over de uitvaart? Wij vertellen het jou. 

klacht over een uitvaart
Wat kun je doen als je ontevreden bent over een uitvaart?

Bespreek de klacht met de uitvaartondernemer

Als jij de uitvaart door een uitvaartverzorger of uitvaartondernemer hebt laten organiseren, dan is hij of zij de eerste met wie je de klachten over een uitvaart het beste kunt bespreken. Hoe moeilijk het ook is: ga het gesprek open en eerlijk aan. Misschien kan de uitvaartverzorger een oplossing vinden voor de klacht die je hebt of kunnen jullie samen kijken hoe er nog iets aan gedaan kan worden. Daarnaast kan de uitvaartverzorger jouw klacht ook als feedback gebruiken om dit soort zaken in de toekomst beter te laten verlopen. Voor jou is het misschien niet meer terug te draaien, maar je helpt iemand anders er wellicht wel mee.

Een officiële klacht indienen bij het uitvaartbedrijf

Komen jullie er samen toch niet uit en je hebt het gevoel dat jouw klachten over een uitvaart niet gehoord of voldoende opgelost zijn? Dat is natuurlijk heel vervelend. Dan is de volgende stap  het indienen van een officiële klacht bij het uitvaartbedrijf. Je kunt dit doen door een klachtenformulier op de website in te vullen of door een officiële brief te schrijven. In deze tekst is het van belang om duidelijk te omschrijven wat de verwachting was en wat daar niet van is uitgekomen. Ook is het goed om te omschrijven wat je nu verder verwacht.

Neem contact op met een klachteninstantie

Er zijn verschillende manieren om klachten in te dienen bij een instantie die hierin gespecialiseerd is, als je ontevreden over een uitvaart bent. Je kunt dan bijvoorbeeld contact opnemen met SKU (Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen). De SKU is een onafhankelijke klachteninstantie die zich bezighoudt met de behandeling van klachten over uitvaartverzorging. Deze stichting kan van dienst zijn bij het oplossen van een klacht.

Een advocaat inschakelen

De laatste optie is het inhuren van een advocaat als je de bovenstaande stappen hebt ondernomen en je zelfs na overleg nog ontevreden over een uitvaart bent. Een advocaat kan jou juridisch advies geven en zien wat jouw rechtspositie is in dit geval. Mocht het tot een rechtszaak komen, dan heb je de juiste begeleiding hierbij.

Een afscheid is een belangrijk moment in een rouwproces, dus als je klachten over een uitvaart hebt, is het van belang hier iets mee te doen. Ook al vind je dit een lastige stap om te nemen.

Het is niet meer dan terecht om een klacht in te dienen als er dingen mis zijn gegaan. Je kan tenslotte maar een keer afscheid nemen van jouw dierbare.  Wil je dat de uitvaart gaat zoals jij het voor ogen hebt? Neem dan contact op met één van de uitvaartondernemers waar wij mee samenwerken en bespreek je wensen.